Manapság az emberek elsőként a Google-hoz fordulnak, ha valamilyen információra van szükségük. Ez hatalmas lehetőség volt a vállalkozások számára, hiszen a Google megfelelő forgalmat tudott biztosítani a weboldalaikra, és így a látogatókból könnyedén lettek vevők.
Ez minden félnek előnyös volt, a vállalkozások megfelelő minőségi tartalom készítésével könnyedén a találati lista elejére kerülhettek, így kiszolgálva a keresőt használó emberek kereséseit. Mind a vállalkozások, mind a Google, mind az azt használók nyertek. A vállalkozások forgalmat kaptak, a keresőt használók megoldást kaptak a problémáikra, a Google pedig visszatérő embereket, illetve bevétel a fizetett hirdetésekből.
Ezért is hívták úgy a Google-t, mint a „mindenki keresője”, hiszen mindenki itt keresett, és innen érkeztek az oldalakra a látogatók. Viszont napjainkban a Google a „mindenki keresőjéből” a „mindenki versenytársává vált”.
A weboldal tulajdonosok nagyban függenek a Google-től és az általa hozott forgalomtól és bevételtől. A weboldalak adták a tartalmat, a Google pedig a forgalmat, ez egy kiegyensúlyozott viszony volt, ami kölcsönös függés volt egymás iránt. viszont ez napjainkban kezd megszakadni és a kölcsönös függés kezd egyoldalú függésé válni.
Egyre több keresés ér véget kattintás nélkül a Google találati listáján.
Ez egy csendes fenyegetés a weboldalak SEO sikere szempontjából, hiszen egy honlap keresőoptimalizálásának eredményességét megjelenésben és rangsorban nézzük. Tehát, ha minél többet jelenik meg a weboldal a találati listán és minél előrébb van a találati listán, annál sikeresebbnek tituláljuk az adott oldal SEO-ját. Viszont hiába jelenik meg a honlapunk a találati listán, ha senki se fog rákattintani, így nem fog bevételre szert tenni a vállalkozásunk.
Hiszen az alapvető célja a weblapunknak a látogatók szerzése, ami az amerikai kutatások szerint a keresések 60%-ban már nem történik meg.
Miért indult el a Google a Zero-Clicking irányba?
A válasz röviden az, hogy a pénz miatt. A Google már több, mint 90%-os részesedéssel rendelkezik a világ keresőmotor piacán. Már nem igazán tudja növelni a részesedését a piacon, így a bevételeit se tudja már olyan mértékben növelni.
Szóval felvetődik a kérdés, hogyan tudja a Google növelni a bevételeit, hogy kiszolgálja a részvényeseit?
Mivel a részesedését a piacból már lényegében nem lehet növelni, ezért egyszerűen csak úgy tehet szert több bevételre a Google, ha jobban monetizálja a forgalmát, amivel már rendelkezik.
Egyszerűen csak arra törekszenek, hogy minél jobban kiszolgáljak az ügyfeleiket, akik nem mások, mint maguk a keresést végző személyek.
A Google minél jobb felhasználói élményt szeretne nyújtani a keresést végzőknek. Ha ez pedig azt jelenti, hogy egy az egyben választ tud találni egy felhasználó keresésére a beindexelt oldalak egyikén, akkor egyszerűen azt a részt csak megjeleníti a találati listán.
Például, ha én kíváncsi vagyok az EB meccsek eredményeire (a cikk írása során zajlott a 2020-as EB), és a Google ezt nekem azonnal megadja egy kattintás nélkül, akkor én nagyon hálás leszek a Google-nak, hiszen azonnal választ kaptam a kérdésemre anélkül, hogy további erőfeszítést kellet volna végeznem. (végig kattintani a többi keresési találatot)
Mire érdemes figyelni a Zero-Click keresésekkel kapcsolatban?
A legtöbb SEO szakember azt mondja, hogy körülbelül a kattintások 31%-át kapja meg a keresési találatok első helyén lévő oldal, a második pedig 24%-ot, a harmadik 18%-át és így csökken az egyes oldalak kattintási aránya a helyezésükkel aranyosan. Például a 8. helyen lévő weboldal már csak a kattintások közel 3 %-át kapja meg.
De nem minden találati lista (SERP) egyforma. Egyes találati listákon a Google extra „tartalmakat” is elhelyez, így versenyezve a találati listán lévő weboldalakkal. Ezek pedig gyakran az organikus találatok felett helyezkednek el.
Például:
- Hirdetések
- Google Tudásgráf
- FAQ jellegű megjelenések
- Google képek
- Térképes találatok
- Google Shopping
- És még további egyéb megjelenések
Az olyan keresésekre nem érdemes koncentrálni, ahol a CTR (azaz átkattintási arány) alacsony a Google egyéb extra tartalmai miatt, hiszen nagyon kevés forgalmat fognak hozni az oldalunkra az ilyen jellegű kulcsszavak. (Természetesen ezekre a kulcsszavakra is érdemes folyamatosan figyelnünk és optimalizálnunk, de a tényleges forgalmat nem feltétlen ezek a kulcsszavak fogják hozni a weboldalunkra.)
A cél nem a láthatóság elérése a találati listán, hanem az, hogy forgalmunk legyen.
Minél több, olyan egyéb tartalom jelenik meg a találati listán, ami elvonhatja a keresést végző személy figyelmét, annál jobban csökken az átkattintási arány.
Nézzük néhány olyan konkrét esetet, amikor ezek a tartalmakat gondot okozhatnak a honlapunk forgalmának.
Termékek
A Google nagyon fél attól, hogy további piaci részesedést veszít az Amazonnal szemben a különböző termékkeresésekkel kapcsolatban. Az USA-ban már a termék célú keresések többsége már az Amazonon történik és a nem a Googleban.
Ezért a Google megpróbál hasonló felhasználói élményt nyújtani termékkeresés során az embereknek, mint az Amazon. Ez nagyon rossz hír a különböző webáruházaknak, hiszen, ha ez így folytatódik tovább, akkor minden webáruház igazából a Google „beszállítójává válik” és a vásárlások már nem a saját holnapjaikon fognak történni, hanem a Google Shoppingban.
A webáruházak termékei együtt listázódnak a konkurenciáik termékeivel, illetve azok áraival. Így a keresők kiválaszthatják a számukra legolcsóbb ajánlatot. Ennek köszönhetően a jövőben már csak egy területen versenyezhetnek egymással a webáruházak és az nem más, mint az ár.
Szállások
A hirdetések, a Google térkép és a Google különféle widgetei is egyre lejjebb nyomják az organikus keresési találatokat a listán. Ahogy a példában láthatjuk a szállás Budapest kulcsszóra is, mire megjelenik az első organikus tálat a szallas.hu milyen sok hirdetésen és egyéb dolgon kell a kereső személynek átrágnia magát.
Repülés
A különböző légitársaságok is nehezebb helyzetbe kerülhetnek a Googlenak köszönhetően, hiszen ma már az ő különböző jegyáraikat is listázza és így csupán akár ár alapján is dönthetnek a kereső személyek.
Hogyan szerezheti vissza a forgalmát a Zero-Click keresésekből?
Mérje a megfelelő metrikákat.
Mostantól fektessen kevesebb hangsúlyt a helyezésre és a megjelenésre, ha érintett a területe a Zero-Click keresésekkel kapcsolatban.
Ami fontosabb ezeknél az a forgalom és a bevétel.
Találjon megfelelő long-tail kulcsszavakat.
Ahogy az előbbiekben is bemutattuk az, hogy magas keresettségű kulcsszavakra is a találati lista elején végez egy adott weboldal, nem feltétlen jelenti azt, hogy ezek a kulcsszavak valódi értéket és bevételt hoznak az oldalnak. Hiszen lehet, hogy alig kattitnanak rá az emberek a weboldalra, mert a Google egyéb hozzáadott tartalmai elviszik a figyelmüket, vagy már megválaszolják a kérdéseiket.
Ha hosszú, legalább 3-4 szavas kulcsszavakra céloz, akkor az egy megfelelő lépést lehet a helyes irányba.
Célozzon nem egy mondatban megválaszolható kulcsszavakra.
Ne célozzon olyan kulcsszavakra, amik 1-2 mondatban könnyedén megválaszolhatóak, mert azokat lehet, hogy a Google már maga meg fogja magyarázni/válaszolni a keresést végző személyeknek. Pl: Időjárás Debrecen, dollár forint árfolyam és így tovább.
Olyan kulcsszavakra készítsen tartalmat, amiknek a megválaszolása sok információt igényel. Például: a folyamatosan változó árak, vélemények, képek és információk különböző termékekről.